Begriper inte

Ikväll har jag tänkt o tänkt o tänkt. På alla dessa flyktingar i världen. Så hemskt att man ska behöva se bilder på det för att förstå. Jag är inte bättre än nån annan. Jag tänker på det och lämnar kläder till organisationer då och då. Visst. Men inte alls lika mycket som man borde.. Men idag har jag tänkt.. Och mått så fruktansvärt illa av situationen. Magen vändes upp och ner. Stackars människor. Mammor, pappor, barn tvingas fly. För de är de dom måste. Fly eller dö. DE HAR INTE VALT ATT LEVA DÄR. Hur fan kan man vara rasist?! Begriper inte. Det skulle lika gärna kunna varit rasisten som blev född där. Hur kan man inte sätta sig in i andras situationer?!
Med detta sagt så är jag så tacksam för allt jag har och jag ska dela med mig av de jag kan. "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något!"
 
En "bekant" gjorde en fin sak som jag vill dela med mig av. När jag fick detta berättat för mig så  fick jag verkligen hopp om mänskligheten.
Hen jobbade på en flyktingförläggning. Det kom in en mamma och hennes dotter. Mamman berättade att dom hade flytt från hemlandet pga barnets pappa som ville könsstympa dottern. Men mamman var orolig.. I Sverige måste man tydligen berätta vart ens familj befinner sig om man ringer. T.ex om pappan skulle ringa och fråga efter dom. Så min "bekant" tog mamman och barnet hem till sig så dom kunde sova där och få mat osv (vilket man inte får enligt svensk lag(?). Två dagar senare köpte hen bussbiljetter till Norge, till mamman och barnet. För i Norge kunde de va tryggare. Att den här personen öppnade sitt hem för dessa två är verkligen underbart. Att bara lägga sitt liv åt sidan ett tag.. För att ta hand om en annans. Beautiful! Mer sånt i världen. 
Allmänt | |
Upp